Cookie-k (sütik) testreszabása

Kérjük, adja meg, hogy ez a weboldal milyen cookie-kat (sütiket) használhat.

Ezek a cookie-k elsősorban az oldal megfelelő működéséhez szükségesek és analitikai mérésekre szolgálnak.

Ezek a cookie-k lehetőséget biztosítanak arra, hogy az érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket küldjünk Önnek.

Ajánlott beállítás. Ezek a cookie-k lehetőséget biztosítanak arra, hogy az oldal használatát elemezve személyre szóló tartalmakat és hirdetéseket küldjünk Önnek, illetve az elemzéseket felhasználva továbbfejlesszük szolgáltatásainkat.

Az ellenállás és a személyes hatékonyság

...

A félig és teljesen elektromos autók egyik nagy vívmánya az energia visszanyerő rendszer. Nemsokára majd teljesen magától értetődővé válik, de ma még olyan jó rácsodálkozni: energiát termelünk azzal, hogy fékezünk? Vagy azzal, ahogy megyünk lefele a lejtőn? Ez több, mint izgalmas. Szerintünk a mérnökök nagyon is megérdemlik, hogy időnként megálljunk egy pillanatra és csodálattal adózzunk nekik. Használni a technológiát nagyon is magától értetődő. Kitalálni és megalkotni - az egy teljesen más történet. Mindenkinek jót tesz, ha időről-időre tudunk kicsit hálásak lenni azért a rengeteg jóért, ami körülvesz minket.

Ami az embert illeti, ez a megoldás még várat magára. Vagyis az emberi ellenállásra még nem tudunk energia visszanyerő rendszert építeni. Pedig jó eséllyel 2 másodperc alatt oldaná meg a világ összes energia problémáját. Erről egyelőre csak álmodozunk. Ami viszont az ellenállást illeti, arról addig is érdemes beszélni.

Nagyon leegyszerűsítve, az emberben két okból keletkezik ellenállás. Az egyik eset az, amikor nem akar valamit. Erről szól a régi mondás: nem akarásnak nyögés a vége. Amikor az ember nem akar valamit, aztán úgy alakul, hogy mégis kell csinálnia, az nagyon nyögvenyelős, nagyon csikorgós lesz. Pontosan azért, mert az energiánk egy része az ellenállásra megy el. Ami aztán azért fáj duplán, mert a maradék energiánk nemcsak hogy ennyivel kevesebb, de egy jelentős része arra megy el, hogy legyőzzük vele a saját ellenállásunkat. Ezt pontosan kimatekozni nyilván nem lehet. De csak a példa kedvéért: ha az összes energiánk 40%-a az ellenállásra megy el, akkor a maradék60-ból minimum 40 arra fog elmenni, hogy legyőzzük a saját ellenállásunkat. Így kb. 20%-unk marad a tényleges tevékenységre. Ugye, milyen igaz a régi mondás?

De nézzük a másik esetet! Ez akkor lép fel, amikor nem vagyunk kellően magabiztosak egy tevékenységet illetően. A magabiztosság hiányának függvényében ilyenkor megmerevedünk, befeszülünk, rágörcsölünk. Ilyenkor nincs szó tudatos ellenállásról, de a képlet tulajdonképpen ugyanaz. Az összes, rendelkezésre álló energiánk valahány százaléka fékez minket. Ami azt jelenti, hogy a fennmaradó energia egy része csak arra lesz elegendő, hogy ellensúlyozza ezt a fékezést. Vagyis a teljes energiánknak megint csak egy kis része jut arra, hogy magát a tevékenységet elvégezzük. Emiatt van az, hogy amikor valami olyasmit csinálunk, amiben nagyon nem vagyunk otthon, az rendkívül kimerítő. Ne csodálkozzunk rajta: hogyan befolyásolná az autó fogyasztását, ha egyszerre nyomnánk a gázt és a féket?

Ez az oka annak, hogy az autóvezetés sok ember számára kimerítő tevékenység. Akiknek nem, azok nem is értik, mi lehet a magyarázat. Kivétel persze azok, akik most ezt a cikket olvassák. Mert ők már értik. Azok is, akiket a vezetés valóban fáraszt. Ezzel nemcsak azért érdemes foglalkozni, mert az ilyen módon keletkező fáradtság akár balesetveszélyes is lehet. Sokkal nagyobb volumenű probléma a hatékonyság leromlása. Ha muszáj elfáradni, az rendben van. De aki feleslegesen fárad el, az ennyivel kevésbé lesz hatékony a munkahelyén, otthon vagy bárhol máshol.

Na de hogyan lehet ezt a fajta ellenállást leküzdeni? A rövid válasz nyilván a gyakorlás. Minél nagyobb rutinra tesz valaki szert, annál kisebb lesz benne az ellenállás, a fékezés. A kontrollálatlan gyakorlással azonban van egy kis baj. A rossz mozdulatok éppúgy rögzülni tudnak, mint a megfelelőek. Fejlődés így is lesz, csak jóval kevesebb, mint amennyi potenciálisan elérhető lenne. Ezért a gyakorlás mellett szükségünk lesz egy másik, mágikus erejű szóra.

Korrekció. Amikor valaki gyakorlás közben folyamatosan kap megfelelő mennyiségű és minőségű korrekciót, az nagyságrendekkel többet fog profitálni belőle. A Safety Eye napi visszacsatolása pedig pont ezt a fajta korrekciót adja meg. Mintha valaki egész nap figyelne minket, aztán adna egy tárgyilagos, mindenfajta részrehajlást és személyeskedést nélkülöző visszacsatolást. Azok esetében, akik nyitottak és befogadóak erre, a javulás mértéke közel lehet ahhoz, amit leginkább a “varászlatos” jelző ír le. Pedig szó sincs varázslatról. Ez a minőségi feedback ereje.

Mindez persze nemcsak a vezetésre igaz. Valójában bármiben elképesztő fejlődést tudnánk produkálni, ha folyamatosan visszajelzést kapnánk valakitől, aki valóban professzionális szintű jártassággal bír azon a területen, plusz nagyfokú pedagógiai érzékkel is rendelkezik. Az életünk legtöbb területén nem vagyunk ennyire szerencsések. Ezért érdemes kihasználni a Safety Eye nyújtotta előnyöket. Még azoknak is, akiket amúgy nem fáraszt a vezetés és úgy gondolják, hogy kimondottan jól vezetnek. Annyira senki nem lehet jó, hogy ne lehetne még jobb. És ugyan miért ne akarnánk jobbá válni, ha ezzel mindenki csak nyer?

Megosztás:

Elérhetőség

7472 Cserénfa, Ady Endre utca 12.

+36 70 662 88 88 info@safetyeye.hu center@safetyeye.hu

A biztonságos közlekedés mindenkinek jár!


© 2021 Minden jog fenntartva